جبهه‌های مقاومت ملی و آزادی بیشترین حمله‌ها را به طالبان انجام داده‌اند

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) عامل اصلی تلفات غیرنظامیان است

شماری از نیروهای طالبان/AFP

دیدبان امنیت افغانستان، شنبه ۲۸ مهر گزارش رویدادهای امنیتی ماه‌های ژوئیه، اوت، سپتامبر را منتشر کرد و اعلام کرد که در این مدت ۱۲۴ رویداد امنیتی در ۲۲ استان رخ داده است.  

در اطلاعیه این نهاد آمده است که کابل با ۴۹، هرات ۲۳، بادغیس ۱۱ و پروان شش مورد بیشترین رویدادهای امنیتی در این سه ماه به ثبت رسانده‌اند.  

در این اطلاعیه آمده است: «بیشترین حملات ضد طالبان را به‌ترتیب جبهه مقاومت ملی با ۹۴ حمله، جبهه آزادی با ۱۹ حمله، گروه داعش با پنج حمله و پنج حمله دیگر را نیروهای ضد طالبان (جبهه اقتدار و جبهه نبرد) برعهده گرفته‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، جبهه آزادی اعلام کرد که شامگاه جمعه ۲۷ مهر به ایست‌بازرسی ورودی وزارت داخله (وزارت کشور) طالبان در شهر کابل حمله کرده است. در اطلاعیه این جبهه آمده است که در این حمله چهار طالب کشته و دو طالب دیگر زخمی شده‌اند. جبهه آزادی جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد. رژیم طالبان نیز نظری ابراز نکرده است. 

جبهه مقاومت ملی اعلام کرد که پنج‌شنبه ۲۶ مهر به قرارگاه طالبان در شهرستان «خواجه غار» تخار حمله کرده‌اند که در نتیجه آن یک طالب کشته و سه طالب دیگر زخمی شده‌اند. در اطلاعیه این جبهه آمده است که آنان به نیروهای «لوای پنجم قول اردوی عمری» طالبان حمله کرده‌اند و یک موتورسیکلت طالبان در این حمله تخریب شده است، اما به نیروهای‌جبهه مقاومت آسیبی نرسیده است. 

با سقوط کابل، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، به پنجشیر رفت و جبهه مقاومت ملی را تاسیس کرد. این جبهه علیه طالبان فعالیت سیاسی و نظامی می‌کند. جبهه آزادی را نیز یاسین ضیاء، رئیس ستاد ارتش در حکومت پیشین افغانستان، راه‌اندازی کرد. شماری از نظامیان حکومت پیشین افغانستان در این دو جبهه نظامی عضویت دارند.  

در ادامه گزارش دیدبان امنیت افغانستان آمده است که ۳۸ کشته و ۵۱ زخمی از غیرنظامیان در سه ماهه سوم سال روان (جاری) ثبت شده است که در قیاس با سه ماهه دوم ۷۰ درصد افزایش داشته است.  

این نهاد گفت که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) عامل اصلی وارد آمدن تلفات بر غیرنظامیان است. 

دیدبان امنیت افغانستان گفت که داعش برای نخستین بار مسولیت رویداد امنیتی در مسیر شاهراه غور-دایکندی را برعهده گرفته است. این در حالی است که در سه ماه دوم سال نخستین حمله در بامیان را به ثبت رسانده بود.  

۲۲ شهریور مهاجمان داعش ۱۴ نفر از غیرنظامیان را در روستای «قریودال» شهرستان سنگ تخت و بندر استان دایکندی به گلوله بستند و سپس فرار کردند. 

داعش به هزاره‌های افغانستان حمله‌های هدفمند انجام می‌دهد و طالبان نتوانسته‌اند خطر داعش را برطرف کنند.  

در گزارش دیدبان امنیت افغانستان آمده است که در سه ماه سوم سال یک تروریست خارجی مرتبط با گروه انصارالله تاجیکستان در کابل ترور شده است.  

جنگجویان جماعت انصارالله تاجیکستان در افغانستان حضور دارند و گفته می‌شود که تحت حمایت طالبان‌اند. قاری فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، نیز به حمایت از جماعت انصارالله تاجیکستان متهم است. طالبان درمورد حضور جماعت انصارالله در افغانستان هیچ نظری اظهار نکرده‌اند، اما براساس چند گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، جماعت انصارالله از متحدان طالبان است و جنگجویانش در افغانستان حضور دارند. تاجیکستان از سلطه طالبان بر افغانستان نگران است و بیم آن دارد که رژیم طالبان از جماعت انصارالله و داعش علیه آن‌ها و به‌منزله برگ برنده استفاده کند.   

افغانستان تحت حاکمیت طالبان به کشوری بدل  شده است که تروریست‌ها ازجمله القاعده، داعش، تحریک طالبان پاکستان، جماعت انصارالله، جنگجویان اویغور در آن حضور دارند. در حالی که آن‌ها تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان، منطقه و جهان به شمار می‌آیند.  

بیشتر از جهان